There was an error in this gadget

Tuesday, December 1, 2009

UMNO WAJAR TAKUT DENGAN DOA TOK GURU

Oleh: Ustaz Misbahul Munir

Apabila Tok Guru berdoa kepada Allah swt supaya Najib dan Zahid diturunkan bala oleh Allah swt. UMNO menggigil ketakutan. Para pimpinan bergilir ganti mengecam doa Tok Guru, para ulama kerajaan turut mengecam Tok Guru.

Memang wajar UMNO takut dengan doa Tok Guru, kerana mereka tahu doa Tok Guru akan dimakbulkan oleh Allah swt. Kalau tidak masakan mereka takut dengan doa Tok Guru.

Tok Guru dan seluruh rakyat Kelantan adalah mangsa yang dizalimi oleh UMNO BN sejak 1990 lagi. Doa orang yang dizalimi tidak ada hijab (dinding) sebagaimana maksud Hadis Rasulullah saw.

Tok Guru pula seorang ulama terbilang, bukan sahaja berilmu dan warak malahan sederhana dalam kehidupannya walaupun menjadi seorang Menteri Besar. Apabila Tok Guru berdoa seluruh rakyat Kelantan mengaminkannya, orang semua tahu doa Tok Guru mustajab.

Seluruh rakyat bukan sahaja di Kelantan apabila berkunjung atau menziarahi Tok Guru, mereka juga ada hajat lain iaitu memohon doa penerang hati untuk anak dan cucu mereka, ramai yang sanggup membawa bayi kecil dari jauh semata-mata mahu Tok Guru mentahnik, mencukur dan mendoakan bayi mereka supaya menjadi anak yang soleh.

Kemana sahaja Tok Guru berada, orang ramai akan mengambil kesempatan supaya Tok Guru mendoakan mereka, mereka membawa sebotol air mineral untuk Tok Guru mendoakan penerang hati atau berbagai hajat lagi. Sering berlaku di Airpot, sementara Tok Guru menunggu penerbangan, para kakitangan airport dan orang ramai mengambil kesempatan memohon Tok Guru membaca doa penerang hati dalam air botol mineral untuk diberi minum kepada anak-anak mereka.

Pimpinan UMNO juga ada yang ulama atau berlatar belakangkan pendidikan agama seperti Jamil Khir, Dr. Mashitah Ibrahim, Firdaus Al Hafiz (bekas imam Besar), malahan suatu ketika dulu UMNO ada Wan Mokhtar, Hamid Zainal Abidin, Dr. Yusuf Noor, Ust Nakhaei, Hamid Osman, Abdullah Mat Zain dan lain-lain lagi. Adakah rakyat berpusu-pusu membawa air mineral minta doa penerang hati dan membawa bayi untuk ditahnik dan dicukur oleh mereka ?

Begitulah yakinnya rakyat kepada doa Tok Guru. Itu sebabnya pimpinan UMNO begitu takut dengan doa Tok Guru. Sesiapa yang pernah mengikuti dan mengaminkan doa Tok Guru pasti akan tersentuh hati dan menitis air mata. Tok Guru berdoa dalam bahasa Arab dan bahasa Melayu, rakyat memahami apa yang dipohon oleh Tok Guru, Tok Guru berdoa dengan sepenuh hati, bersungguh-sungguh, mendayu-dayu, merintih, menangis tersedu-sedu sehingga menyentuh semua hati semua yang mengaminkan doa Tok Guru.

Saya teringat dalam peristiwa Memali lebih 20 tahun dulu, Tok Guru berdoa dalam satu perhimpunan besar dengan memohon supaya yang bertanggungjawab dalam peristiwa Memali sehingga mengorbankan As Syahid Ibrahim Libya dan murid-muridnya dibalas oleh Allah swt, dipecah belah mereka dan sebagainya.

Doanya diaminkan oleh puluhan ribu ahli dan penyokong PAS. Beberapa tahun kemudian, berlaku perpecahan yang dahsyat dalam UMNO. Musa Hitam yang menjadi Menteri Dalam Negeri dan Timbalan Presiden UMNO ketika itu berbalah dengan Dr. Mahathir sehingga beliau meletakkan semua jawatan dalam parti dan kerajaan, UMNO berpecah belah sehingga wujud dua team. Team A dab team B, Dr. Mahathir hampir kecundang di tangan Tengku Razaleigh Hamzah dalam perebutan jawatan Presiden UMNO. UMNO semakin parah sehinggalah UMNO diharamkan oleh Mahkamah. Kemuncak krisis UMNO akhirnya lahirlah parti Melayu Semangat 46. Dan selepas itu setiap 10 tahun kemudian UMNO sentiasa berpecah belah.

Saya penuh yakin ini berkat doa Tok Guru. Kali ini Tok Guru berdoa untuk Najib dan Zahid pula. Kalau kita ikuti skrip ucapan dan doa Tok Guru, tidak ada salah sikit pun doa Tok Guru. Dalam ucapan Tok Guru sebelum berdoa, Tok Guru mengajak rakyat Kelantan berdoa supaya Najib dan Zahid dibuka pintunya untuk Islam dan Iman, inilah petikan skrip doa Tok Guru....

"Ya Allah, Ya Tuhanku, kalauMu tengok dua orang ni (Najib & Zahid) ada bakat menjadi baik, bukalah pintu hati dia untuk Islam dan Iman, kalau tak ada bakat dah jadi baik, kacau sokmo, turunkanlah bala supaya orang lain gerun nak tiru dia" Kemudian Tok Guru berdoa dalam bahasa Arab dengan menyebut nama Najib dan Zahid.

Samalah macam kita doakan ke atas orang yang sakit tenat, kita dituntut membaca Yasin dan berdoa ke atas orang yang sakit tenat, apa yang kita pohon kepada Allah ketika membaca Yaasin dan doa. Kita pohon supaya Allah menyembuhkan penyakit sekiranya ianya membawa kebaikan, sebaliknya kalau mati itu lebih baik, permudahkanlah kematiannya. Adakah kita marah kalau kita berdoa sedemikian ?, sembuhkanlah penyakitnya kalau ada peluang sembuh dan membawa kebaikan, sebaliknya kalau tidak ada peluang sembuh dan mati itu memberi kebaikan, permudahkanlah kematiannya.

Doa Tok Guru cukup berlapik, Tok Guru minta Allah swt bukakan pintu hati Najib dan Zahid untuk Islam dan Iman kalau mereka berdua ada peluang menjadi baik, sebaliknya kalau mereka tidak mahu menjadi baik, turunkanlah bala ke atas mereka. Sepatutnya UMNO, para ulamanya dan rakyat Malaysia berterima kasih kepada Tok Guru yang mahu mendoakan mereka menjadi baik untuk Islam dan Iman.

Apa ruginya rakyat Malaysia kalau doa Tok Guru dimakbulkan Allah, lantas kedua yang disebut namanya oleh Tok Guru akhirnya menjadi pemimpin yang baik untuk Islam dan Iman, ukuran baik yang dimaksudkan Tok Guru sangat luas, antaranya menjadi pemimpin yang adil, taat pada ajaran agama, melaksanakan syariat Islam, menyerahkan royalti kepada Kelantan dan sebagainya. Bala yang dimaksudkan Tok Guru juga sangat luas, tidak semestinya kebinasaan tubuh badan, terpulanglah kepada Allah swt untuk menurunkan bala yang bagaimana. Bala yang menimpa Musa Hitam ketika itu berlaku pergisiran yang hebat antara beliau dengan Dr. Mahathir hingga hilang kuasa politiknya dan UMNO menjadi pecah belah.

Kalau sememangnya doa Tok Guru bercanggah dengan kaedah Islam, apa pulak UMNO nak risau, doa yang bercanggah dengan syarak sudah pastinya akan ditolak oleh Allah swt. Lagi pun UMNO ada ulama, gunakanlah kaedah yang sama untuk berdoa supaya Allah menolak doa Tok Guru.

No comments:

Post a Comment